Eieren een superfood?

Het ei staat al jaren in een kwaad daglicht omdat ze hartklachten zouden veroorzaken en het cholesterol verhogen. Mensen (vooral mannen) met dit soort klachten zouden het ei uit het dieet moeten schrappen. De laatste tijd komt er echter steeds meer informatie beschikbaar waaruit blijkt dat eieren juist bijzonder goed zijn voor je gezondheid.

 

Superfood

Eieren zitten boordevol belangrijke vitaminen en mineralen zoals de vitamines A, B, C, D, E en K en daarnaast natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer en zink, selenium, insuline en choline (goed voor de hersenen). Verder bevat een ei veel eiwitten omega 3 en de negen essentiële aminozuren. Ook bevat een ei stoffen die goed zijn voor je ogen: luteïne en zeaxanthine. Inderdaad een superfood en nog eens goedkoop ook.

 

En dat cholesterol dan?

Een belangrijke reden om eieren te vermijden is de angst voor een hoog cholesterol. Er zit inderdaad veel cholesterol in de eidooier, maar voeding is maar voor tussen de 5 en 15 % van invloed op het verhogen van je cholesterol. Verreweg het grootste deel wordt gemaakt in de lever. Dat is niet voor niets, want cholesterol is de basisgrondstof voor een aantal van de belangrijkste hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol. Verder zijn er inmiddels honderden onderzoeken waaruit blijkt dat cholesterol niet de veroorzaker is van hart- en vaatziektes. De meeste problemen met hart- en vaatziektes ontstaan juist door een te laag cholesterol. Het advies om maximaal twee eieren per dag te eten is dan ook allang achterhaald.

 

Een ei per dag?

Wanneer je niet overgevoelig bent voor eieren en gezond en gevarieerd eet, kun je rustig een ei per dag eten. Je kunt ze gekookt eten, als roerei of omelet en toevoegen aan taart en cake. De combinatie van de voedzame dooier en het proteïnerijke wit maken het ei zo gezond. Gebruik daarom altijd ook de dooier. Kies altijd voor biologische eieren. Om te checken of het ei nog vers genoeg is om te eten, kun je het in koud water te leggen. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is. Dat komt door de luchtkamer van het ei, die wordt groter, naarmate het ei ouder wordt.

Hoe weet je of je overgevoelig bent? Sommige mensen krijgen direct na het eten van eieren al een allergische reactie, anderen krijgen na enkele uren of zelfs dagen last van vermoeidheidsklachten of futloosheid. Als je vermoedt dat je overgevoelig bent voor eieren, dan kun je een voedselintolerantietest doen. Wanneer daaruit blijkt dat je inderdaad overgevoelig bent voor eieren, moeten ze helaas uit je dieet schrappen.

 

Afvallen met eieren

Omdat een ei vol gezonde vetten en eiwitten zit, houd je lang een verzadigd gevoel.  Na een ontbijt met eieren heb je gedurende de rest van de dag minder trek en zul je minder eten in vergelijking met een ontbijt van boterhammen met jam of kaas. Dat werkt ook ’s avonds als je iemand bent die dan vaak gaat snacken. Een groenteomelet met salade (en zonder koolhydraten) maakt dat je je ook ’s avonds meer verzadigd voelt.

Afvallen gaat niet over calorieën tellen maar over een gezond voedingspatroon. Maar toevallig bevat een ei maar rond de 75 calorieën, heel weinig voor iets me zoveel voedingsstoffen.

Commentaren   

Ida
Ida #1
2017-07-15 16:30 Quote
Superb post but I was wanting to know if you could write a litte more on this subject?
I'd be very thankful if you could elaborate a little bit
more. Thank you!

Feel free to visit my homepage - anal destruction: http://www.x3yzfdsed.com
Issac
Issac #2
2018-07-31 14:55 Quote
Hi. I see that you don't update your blog too often. I know that writing content is boring and time
consuming. But did you know that there is a tool that allows you to
create new posts using existing content (from article
directories or other blogs from your niche)? And it does it very well.
The new posts are unique and pass the copyscape test.
You should try miftolo's tools

Also visit my blog post :: JayneJuicy: https://JoseSick.wix.com

Commentaar toevoegen

Security code
Vernieuwen

Recent Blog Commentaren